lördag 29 januari 2011

Dag 11 - Mina tatueringar



Så var det dags för elfte inlägget i följetongen Lär känna mig på 30 dagar,
och det handlar om: Mina tatueringar


Jag trodde tidigare att jag aldrig i hela mitt liv skulle tatuera mig. För mig var det något mycket märkligt, fult, orent och idiotiskt. Jag förstod verkligen inte varför folk gick och tatuerade in saker på sin kropp som dom kommer att leva med i hela sitt liv. En dag förändrade jag dock mitt synsätt på detta. Jag vet inte riktigt vad det var som fick mig att förändra det heller, men jag bara gjorde det. Numera, så är tatueringar konst för mig. Ett sätt att uttrycka sig på eller bevara minnen eller liknande. Det kan dock fortfarande vara något riktigt idiotiskt också om man gör det bara för sakens skull, lite i stil med att bara för att alla andra har det. Jag tänker specifikt på alla tribaltatueringar och kinatecknen. Sådant känns iaf för mig totalt meningslöst.

Jag har för tillfället två tatueringar och jag är både stolt och riktigt nöjd över dem båda. Den ena gjordes på grymma stället Salong Betong i Högdalen och den andra på alla tatuerarfreaks drömställe; Love hate tattoo. Mer känd som Miami Ink från TV serien med samma namn. Jag vet att dessa två är något jag aldrig kommer att ångra att jag har gjort och låt mig nu förklara varför jag gjorde just dom två.

Den första tatueringen jag gjorde är alltså en liten text som sitter mellan skulderbladen där det står: "Han ska pröva din styrka, Han ska testa din moral". Det är en textrad från min absoluta favoritlåt av Lars Winnerbäck och låten heter Elegi. Den låten betyder så otroligt mycket för mig och jag tänkte nu berätta varför den gör det. Det var den låten som jag lyssnade på varenda dag efter allt som hade hänt i sthlm. Jag lyssnade även på den varenda kväll i Sydafrika innan jag somnade. Den låten har gjort att jag fortfarande står på benen. Jag finner det lika fantastiskt varje gång jag tänker på det att det faktiskt är så, hur en låt kan göra så oerhört mycket. Och speciellt då dom två raderna. Det säger precis allt. Det är så självklart för mig. Gudarna ska veta att nog fasen har dom prövat min styrka och nog har jag allt fått bevisa min moral, men jag har hittils klarat av alla prövningar som jag utsatts för. Jag vet att jag även kommer att klara av tiden framför mig och på något sätt så ger den texten mig lite hopp.





Den andra och senaste tatueringen som jag har gjort, gjordes alltså på den kända tatueringsstudion Miami Ink. Under vår senaste resa som vi gjorde var vårt sista stopp Miami och eftersom jag redan visste att jag skulle göra en till tatuering och vilket motiv jag skulle göra så ville jag verkligen passa på att göra den där. Den tatueringen gjordes som ett minne till min kära mor och den hör även ihop tillsammans med min tidigare. Då den första symboliserar det hemska jag har varit med om så symboliserar den sista personen som hjälpte mig att ta mig igenom det hemska. För utan mamma så hade jag heller inte stått på benen idag. Det är förgätmigej blommor som jag har tatuerat in och det är mammas favoritblommor. Jag minns att när jag var liten så plockade jag ofta såna blommor till henne och jag tycker själv mycket om dem. Dom ritade upp motivet på plats och jag kände direkt att resultatet skulle bli något jag skulle vara väldigt stolt över.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar