fredag 28 januari 2011

Dag 10 - En resa

Så var det dags för tionde inlägget i följetongen Lär känna mig på 30 dagar,
och det handlar om: En resa


Hur i hela friden ska jag kunna berätta om endast en resa när jag har rest i hela mitt? Omöjligt. Att resa är ju just vårat största intresse och när jag säger vårt så menar jag mitt, mor och fars största intresse. Jag har ju iofs haft turen att få följa med på alla resor hittils med mitt argument att jag alltid kommer vara deras barn. Jag tror säkert inte dom klagade heller när dom hade en spansktalande guide med sig som berättade om alla fantastiska djuren på Galapagos! Sen är det ju även så att statistiken får tala för sig själv. Dom två gångerna jag varit med och bokat resan är även dom enda två gångerna där ingenting har gått fel. Som sagt, statistiken får tala för sig själv.

Nåväl, det är alltså tänkt att jag ska berätta om en resa, jag väljer dock att berätta om 3 resor. En som förändrat hela jag, En som var till den mest fantastiska platsen och En som varit den roligaste. Jag börjar med den som förändrade mig.





Sydafrika 2007
Denna resa skulle komma till att bli ett väldigt stort kapitel i mitt liv på många olika sätt. När jag åkte iväg var jag rätt trasig pga olika anledningar och jag ville nog inget mer än att fly hemifrån. Så när jag fick chansen så tog jag den, jag skulle göra min praktik på Travelstart i Kapstaden. Ensam begav jag mig ner mot sydligaste delen av Afrika och jag skulle tillbringa nästan ett halvår där. Vilken resa det var! Jag fann två vänner för livet, mina gringos Vivi och Mary som jag tillbringade den mesta tiden med. Vi var med om många roliga saker! Vivi bevittnade mig när jag blev rånad, Mary fick hämta vakten när jag själv hade låst in mig i en bar, alla våra barrundor på Longstreet, Hund och katthemmet i Hout bay, Min och Marys tur till Oudtshoorn, alla mornar på jobbet som började med pärleporten, midsommarfesten a la suecia osv osv osv. Jag ska dock inte påstå att det enbart var en rolig tid där nere heller, för jag tillbringade många nätter till att gråta mig till sömn. Jag har nog heller aldrig gråtit så mkt i hela mitt liv som när killen på frisörsalongen klippte av mig allt hår. Jag som är en så stor familjemänniska hade det otroligt jobbigt att vara så långt ifrån. Jag ville nog alltid se mig själv som otroligt självständig och det kan man ju fortfarande vara, men inte på det sättet jag då trodde jag var det på. När jag sedan hörde min katt Hugo jama när han hörde min röst från datorn så grät jag bara ännu mer. Jag minns tiden i Sydafrika ändå som helt fantastiskt. Detta land alltså. Finns ingenting jag har förälskat mig mer i som Sydafrika och Kapstaden. Djuren, vinerna, stränderna, barerna, naturen, människorna, kulturen... allt är fantastiskt och jag kommer snart att åka tillbaka dit. Var så säker. När jag sedan kom hem var jag nog fortfarande rätt vilsen i mig själv, men jag kom tillbaka som en mycket starkare och ödmjukare människa. Jag hade lärt mig så otroligt mkt där nere om mig själv att jag inte ångrar en sekund att jag åkte. Jag önskar att alla nångång fick göra en sån resa i sitt liv.






Den mest fantastiska platsen; Brasilien och Ihla Grande
Den här resan gjordes tillsammans med hela familjen Stenlund, Längert och Perssons. Vilken resa det var då! Vi tillbringade sammanlagt en vecka i Rio de Janeiro och två veckor ute på ön Ihla Grande, den stora ön. Jag kan utan att tveka säga att det är den vackraste platsen jag skådat hittils i mitt liv. En helt förtrollande ö med så mycket charmighet och vacker natur. En av världens 5 vackraste stränder ligger även på ön, Lopez Mendez och sanden är så vit och finkornig att det låter som att du går på nysnö, det knarrar sådär riktigt härligt under fötterna. Jag har nog dock aldrig varit med om en så fruktansvärt varm sand som det var där, jag tackar Ante för lånet av sandaler. Dom har även den absolut grymmaste lilla glassbaren där på ön där du har en fet avdelning med glass, en med strössel, en med topping, en med godis och en med olika kex. Kvällarna avslutades ofta på den lilla glassbaren kan jag lova er. Pappa fick även förmodligen världens starkaste rom och cola. Den kostade 20kr och han fick då ett stort dricksglas med rom och en colaburk bredvid. Tiden i Rio de Janeiro var fylld med aktiviteter. Vi hann med att hälsa på Jesus, åka ända upp till sockertoppen, se en derbymatch på Maracana stadion med tomma läktare fast det var 80 000 pers på matchen, köpa hucklern på marknaden och sola på copacabana. Bara för att klargöra en sak med resan så gick faktiskt jag och Carro vilse. Även om vi kanske gärna hade gått vilse med vilje den där morgonen, så gick vi faktiskt vilse på riktigt. Bara så ni vet. För er andra som inte vet, så hade karlarna förlorat i ett sport spel (!!!) mot tjejerna och fick därför gå i string på Copacabana.






Den roligaste resan, Thailando 2007
Att summera den här resan med några rader är omöjligt. Det hände så mycket galet på den här resan så ni kan aldrig föreställa er. What happens in Phuket, stays in Phuket. Jag och min kära vän Anna hade beslutat oss för att tillsammans åka till Phuket för att göra vår praktik där i några månader. Det sket sig dock med praktiken när vi väl var framme och där stod vi utan praktik och utan bostad. Efter en dag hade både jobb och boende löst sig, även till det bättre än innan. Vi hade så fruktansvärt roligt där borta! Vi hann med en weekend till Singapore och bodde i red light district, vi lärde oss en mening på något okänt språk (jangan berdiri dekat pintu) vi hann med att krascha med vår vespa och hamna på sjukhus (dagen innan resan till Singapore), vi fick punktering mitt i en ödslig liten by utanför stan en mörk söndagkväll, vi lärde känna alla thaihoror längs Bangla road, vi käkade massvis med popcorn i Jungceyloooooon, vi tillbringade åtskilliga timmar på både Molly Malone och Rock city, vi uppfann ett eget "hoppa-undan-för-vågen-system", vi tog alltid en bakis-massage hos Kai och somnade, vi körde vespan utan hjälp och fick drösvis med böter, vi körde alltid samma bakismiddag på Harrys (en djuptallrik med potatisgratäng och en skål med bea bredvid), vi tog dykcertifikat tillsammans trots den där jävla flytövningen i vattnet, vi träffade många fantastiska människor och spöade dem allesammans i fotbollsspelet, vi bråkade om 21 eller 23 grader i rummet, vi åt världens godaste glass på häagen dazs och vi missade ett gigantiskt shoppingcenter trots att vi åkt förbi det 2ggr tidigare. Just ja, vi jobbade ju också där.
Ungefär sådär kan man summera vår thailandsresa och då har jag knappt berättat hälften. Jag ser verkligen framemot en ny resa tillsammans med Anna, för så roligt som jag hade då har jag aldrig haft i hela mitt liv. Sawasdee-kaa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar