onsdag 23 september 2009

snurra min jord.

igår var jag på kurs igen. tyvärr, måste jag nog säga att föreläsaren gjorde ett intressant ämne ointressant. igår var det dags för Polisanmälan och förundersökning.

grunderna kan jag ju. jag har ju faktiskt varit både gärningsman och brottsoffer. det ni! nu låter det ju nästan som att jag styckat nån stackare men så allvarligt var det inte. ung och dum däremot är en bra definering! men iaf, poängen var att jag vet hur grunderna går till som. och jag förstår ju att alla kanske inte kan dom, men det var trist att hela föreläsningen handlade om grunderna. jag hade kanske förväntat mig lite mer om hur MIN roll som brottsofferstödjare blir i förhör, anmälan, rättegång osv. men det fick jag dessvärre inte veta. Det roliga med det hela, är att så fort en polis kommer in i bilden, så blir folk så oerhört intresserade av allt annat. det har jag ju märkt många gånger med mor, att folk frågar om vad fasen som helst. ungefär som att alla poliser kan allt om allt. men så är det ju inte. även dom har ju sina begränsningar och områden. på kursen igår var det nån filur längre fram som störde mig nått så oerhört. helt plötsligt, när vi pratade om hur det går till på en rättegång, så tog han upp hur poliserna i USA jobbar. seriöst?! och sedan blev det världens diskussion om deras nolltolerans osv. men som inte hade nånting med saken att göra. lite trist tycker jag, när såna där viktigpettrar bara tar över för oss andra.
och för att inte bryta mönstret fick jag även på denna kurs 10 nya poäng:

- Måste man i sverige bära legitimation ? (polisen)
- neeeej (allihopa)
- Är man skyldig om man blir tagen av polis att uppge sin identitet? (polisen)
- jaaaaa (allihopa)
tystnad
- nej!! (jag)
- jasså? har man inte? (polisen)
- njae.... ? (jag)
- helt korrekt. bra svar, 10p till dig. man är inte skyldig enligt lag att uppge vem man är för polisen

jag är lite av en viktigpetter ibland också. men det är ju kul.



Denna fakta kom även fram vid diskussion igår:
Enbart "lilla" new york har nu kommit ner till siffran 600 mord per år, efter att ha infört s.k Nolltolerans. Dom införskaffade fler poliser, och fler resurser för att motverka de mindre brotten, och på så sätt sjönk även siffran för de tyngre brotten. Hela vårt land Sverige har ungeför 200 mord per år. Och jag tror att om vi gjorde likadant som USA, så kanske vi bara skulle ha 50 mord per år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar