torsdag 5 november 2009

stjärnfall

Jag funderar ofta över vilka det egentligen är som bestämmer sveriges lagar och straff. vad är det för typ av människor? lever dom i samma värld som vi "vanliga" människor? har dom barn? har dom familj? eller lever dom under jorden, utan känslor, anhöriga och familj? ja ibland kan man ju fundera.

som t.ex mordet på Therese. visserligen minderåriga, men där två personer planerar och utför ett mord. inte av ren olyckshändelse råkar döda någon, utan nej, ett planerat mord. och för detta får dom 18 månader i sån där skola. ungdomsvårdsskola eller vad det nu heter. seriöst?! 18 månader för ett planerat mord. vad sänder sånt för signaler ut till andra? jo, att det nästan är okej att mörda någon. ett år hit eller dit gör väl ingen skillnad. dessutom på en skola där dom får bättre mat än på dom riktiga skolorna. vad är tanken bakom detta? två personer får 18 månader och therese familj får livstid. då tänker jag såhär. dom som bestämmer sveriges lagar och straff, hade dom tyckt att det straffet varit okej om det hade gällt deras eget barn? alltså, om deras eget barn hade blivit mördad? det tror verkligen inte jag. och 18 månader är fan i mig inte okej. vad är det för konsekvenser i det egentligen? är det inte tänkt att man skall straffas när man har gjort ett brott? återigen, hur tänker människorna som bestämmer detta straff? vad är tanken? tycker dom att det är ett okej straff? vad är dom för människor då? jag förstår verkligen ingenting. jag vill så väldigt gärna veta hur dom människorna tänker som bestämmer detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar