fredag 16 oktober 2009

sörlidenskolan

jag läste precis calle schulmans blogg, och då kom jag att tänka på precis samma sak som han.

kom ni ihåg när man gick i skolan och kände, vadfan ska jag kunna det här för?! när kommer jag någonsin ha nytta av det här?! och alla lärare svarade likadant; det här kommer du ha nytta av senare. till exempel mattematik. som jag hatade. ja USCH vad jag hatade mattematik. och då till själva grejen. jag har verkligen aldrig haft nytta av det. grunderna är ju rätt självklart att alla ska lära sig. plus, minus, gånger, dividerat osv osv. men seriöst. tre upphöjt till två, gånger X, delat med pi är lika med A. typ sån skit. när fasen har jag nytta av det?! skulle man inte kunna göra om det på något sätt att det finns tillvalskurser för dom som är intresserade av att lära sig mer, eller kanske har planer på att utbilda sig till något där dom verkligen kommer ha nytta av det? det tar ju annars bara onödigt mkt med tid. då jag istället har kunnat lära mig nånting mkt vettigare.

egentligen så var jag en liten nörd när jag gick i skolan, men vågade nog aldrig riktigt erkänna det. jag tyckte om skolan. jag var mkt intresserad av speciellt engelska, religion och historia. men det var ju ämnen som alla andra hatade, så jag hatade väl dom också. men jublade inombords.

nu saknar jag skoltiden. förstår ni vilken frihet det var?! man hade lov. en jävla massa lov faktiskt. och då klagade man bara på att man inte hade fler lov. seriöst; sommarlov, höstlov, jullov, sportlov, påsklov. hur mkt mer lov kan man ha? nu har man typ 4 veckors semester och håller på att dö. ta tillvara på tiden skolungdomar säger jag bara! det blir bara sämre och sämre senare!

helgen då? jo, ikväll ska jag över till carrobarro och dricka rosé och titta på idol. det blir nog mkt trevligt. helgen annars består av kurs nere i nynäshamn och eventuellt ett besök hos K på söndagen. vi får se hur det slutar. trevlig helg på er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar