måndag 29 november 2010

skadestånd hit och dit

nu har jag stört mig tillräckligt på denna text som cirkulerar runt på facebook:

"Skadestånd för mordet på Engla: 75.000 kr.Skadestånd för våldtäkt på 14-årig flicka: 50.000 kr. Skadestånd för Pirate Bay: 46 miljoner kronor....Kopiera detta om ni tycker: Svenska rättssystemet är korrupt och idiotisk!!"

Jag undrar hur personen har tänkt som skrivit det där. Tänker den att en äcklig liten fattig lastbilschaffis ska ha råd att betala 46 miljoner kr i skadestånd till t.ex englas familj för det han gjorde? Det vore rätt åt honom, men hur mycket av det skadeståndet tror ni familjen får tillbaka egentligen? Inte fasen har väl en fattig lastbilschaffis överhuvudtaget ens en liten möjlighet till att betala tillbaka så mycket. Skadeståndet regleras ju efter inkomster, straffskala och vad det är för brott som begåtts, så att skadeståndet blir tillräckligt högt för den som ska betala det och tillräckligt "bra" för den som blivit utsatt. Sedan att karln istället kanske skulle ha fått livstidsfängelse är ju en helt annan fråga, men ett högre skadestånd hade inte gett ett skit. Han hade förmodligen endast hamnat hos kronofogden som inte skulle ha gjort ett smack. Det här säger jag i erfarenhet som stödperson då vi har hur många offer som helst som försöker få in sitt skadestånd av personer som inte har den minsta lilla möjlighet till att betala tillbaks det.

Svenska rättsystemet kan vara hur idiotiskt som helst i andra fall, men när det kommer till att bestämma skadestånd så tycker iaf jag att Sverige faktiskt har ett bra upplägg för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar