tisdag 5 april 2011

Dag 19 - Mina bästa makeup tips

Så var det dags för nittonde inlägget i följetongen Lär känna mig på 30 dagar, och det handlar om: Mina bästa makeup tips

Nu är ju jag dock ingen expert på detta område bara för att jag har valt att skriva om detta ämne, men jag har snappat upp en del bra saker jag gärna delar med mig av på alla dom kurserna jag fick gå genom mitt förra jobb. Detta är även saker/tips jag använder själv och jag har valt att skriva olika tips om olika saker. Som rengöring och återfuktning, grunden, sminkning och finish och doft.

När det gäller rengöring så har även jag upptäckt att detta är viktigt. Och jag kan säga er att innan jag började på mitt förra jobb var jag en sådan som aldrig rengjorde mitt ansikte. Alltså aldrig. Jag kunde gå med mascara och smink på mig i flera dagar, helt enkelt pga att jag inte visste bättre. Nu sedan jag har börjat med rengöring iaf någorlunda bra så har jag fått en helt annan hy. Bokstavligen. Det jag har märkt störst skillnad på är på sminket. Förut så kunde det gärna krackelera under dagen och se allmänt risigt ut. Det gör det inte längre. Sedan har jag såklart märkt stor skillnad även när jag är osminkad, min hy är mycket jämnare nu än innan. Men något som jag genom mitt jobb har upptäckt är oerhört viktigt inom rengöringen är ett ansiktsvatten. Jag har aldrig riktigt hajat meningen med ett ansiktsvatten men nu har jag upptäckt charmen. Om ni tänker er följande situation: Ni har råkat söla lite vatten på köksbordet och måste nu torka upp det. Ni går till köket för att hämta trasan och blöter den såklart innan för att fånga upp vattnet bättre, eller hur? För alla vet ju att en torr trasa inte suger upp vattnet lika bra. Exakt samma sak gäller sambandet mellan en dagcreme och ansiktsvatten. Förbereder ni huden genom att återfukta den lite med ett ansiktsvatten innan ni sätter på dagcremen så ska ni se att ni dessutom sparar på dagcremen eftersom det behövs mindre av den och huden kommer få 10ggr så mycket mer fukt än innan och dessutom bevara fukten längre. Så det är alltså mitt första tips, att investera i ett ansiktsvatten. En annan sak om man känner att huden börjar bli väldigt fnasig och torr och att sminket lätt spricker är att göra en ansikts peeling 1-2ggr i veckan. Och det behöver inte alls vara någon dyr peeling, men gärna en peeling som antingen har väldigt mjuka korn eller väldigt små korn. Sedan ska den masseras in väldigt lätt och inte användas som ett sandpapper och slipas med. Ett annat tips för er som är precis lika lat som jag och inte vill blöta ner hela badrummet genom att behöva tvätta bort rengöringen, kan helt enkelt investera i ett par rengöringsservetter. Jag har köpt mina ifrån shiseido och dom är inte alls så dyra. Det är dessutom väldigt många i en förpackning. Och jag kan lova er att när man kommer hem från krogen kl 05:30 så är det ganska skönt att slippa tvätta bort hela sig själv utan istället bara ta en servett och enkelt få bort allt smink. Ett sista tips inom rengöring är för er som köper vattenfasta mascaror som sitter som berg. Jag har världens bästa borttagning för detta. Den är iofs lite dyr, men den utför mirakel. Rengöringen kommer iaf från Chanel och heter Demaquillant yeux intense. Det är en tvåfasad rengöring som innebär att man måste skaka den innan för att mixa båda lagren, sedan behöver man bara blöta ner en bomullspad och trycka den mot ögat i 10sekunder och sedan är det bara att dra bort mascaran. Man behöver heller inte tvätta bort något i slutet. Den är fantastisk. Alltså;
  • Ansiktsvatten
  • Peeling
  • Rengöringsservetter
  • Demaquillant yeux intese remover

När det då kommer till själva grunden så har jag också några tips. En sak som jag verkligen lärde mig att använda från mitt jobb är en primer och det finns många anledningar till att använda en sådan. Den primern jag har är förmodligen den bästa som finns och om jag ska vara ärlig alldeles för dyr, så tyvärr kommer jag nog inte fortsätta köpa den, men ack vad den är fantastiskt. Den jämnar iaf ut min hy och förbereder för foundation (och ja, än hur len hy man har så är allas hy ojämn) och den gör alltså så att själva foundation ser jämnare ut och dessutom sitter bättre. Min primer ger även en otrolig lyster åt ansiktet tack vare pärlor som är i primern, så det ger lite som pärlemorsskimmer. Den förminskar även pigmentfläckar och röda partier och den ser till att själva färgen på din foundation får mer lyster och ger en finare färg. Som ni ser, många fördelar med en primer.
Till er som använder ögonskugga så har jag ett annat tips. En ögonprimer eller en hightech lighter från makeup store. Ni som idag inte använder något av detta, gå genast in på t.ex makeup store och be dem visa er skillnaden med att ha en sådan och inte. Det kommer vara som natt och dag. Många upplever att ögonskuggan oftast klumpar sig i vecket mellan ögonen och ögonbrynen, eller lägger sig som ett streck i vecket under ögat. Detta undviker ni alltså om ni använder en primer eller en hightech lighter. Det som dock kan försvåras lite av detta är själva suddningen av ögonskuggan, men lär man sig att inte använda så mycket av t.ex primern så kommer det ändå gå fin fint. Såhär då;
  • Primer för hela ansiktet
  • Ögonprimer eller hightech lighter

När det till sist då kommer till själva sminkningen och finishen så har jag några små enkla tips. Vi kan börja med mascaran. För er som önskar mer volym och att volymen gärna ska hålla länge så ska ni försöka sätta mascara borsten så långt in mot fransarna ni kan. Alltså längst in mot ögat och sedan jobba utåt, gärna några extra drag där. Det gör att fransarna håller sig uppe bättre och det ger lite mer stadga åt dem. Detta är dock tyvärr inget jag rekommenderar till er som har korta fransar, för då kommer det bara se sämre ut. Men oberoende om ni har långa eller korta fransar utan helt enkelt bara vill att dem skall se längre ut, så fokusera på att efter att ni tycker att ni målat dem klart, lägga några extra drag enbart på topparna av fransarna. Jag lovar er att ni kommer ha missat iaf några millimeter och det kan göra mycket på ögat. När det gäller just själva mascaran så ska ni aldrig, med betoning på ALDRIG föra borsten in och ut då ni vill ha mer färg på borsten. Detta gör att det kommer in mer luft i behållaren och det gör så att mascaran torkar snabbare och helt enkelt blir förstörd. Ett annat tips när det gäller ögonskugga, är att även lägga den under ögat för att få en finare inramning. Ett bra tips att göra innan är att måla med ögonpenna så att skuggan får bättre fäste och så att det inte uppstår några "luckor" där det inte ligger någon färg.
Ett annat tips när det kommer till puder är för er som önskar att få lite finare konturer i ansiktet. Ta gärna ett mörkare puder, eventuellt ett solpuder, och borsta detta lite lätt under hakan (för att förminska eventuell början på dubbelhaka) eller längs tinningarna för att få ett smalare ansikte eller längs hårfästet för att få ett mindre avlångt ansikte.
När det kommer till själva finishen så är ett hett tips att införskaffa en face mist från makeup store. Den kostar inte alls mycket och är helt fantastisk. Sprayar man denna i ansiktet efter att man sminkat sig färdigt så gör den så att sminket sitter bättre och dessutom inte ser så "pudrigt" ut. Den innehåller även en massa fantastiska vitaminer för ansiktet så man känner sig både fräschare och piggare efter den. Den är även GRYM att ha med sig utomlands då den även återfuktar ansiktet riktigt bra. Slutresultat;
  • För att få mer volym, sätt mascara längst in vid franskanten
  • För att få längre fransar så måla längst ut på topparna
  • Doppa inte borsten i behållaren utan vispa hellre runt den
  • Sätt ögonskugga även under ögat för finare inramning
  • Ett mörkare puder för att få finare konturer
  • Face mist för ett finare slutresultat.
När det avslutningsvis kommer till själva doften så har jag också några knep. Använd gärna en bodylotion med samma doft under för att doften skall sitta längre och bättre (lite samma som ansiktsvatten och dagcreme). Spraya doften där man har ytliga blodkärl så absorberas doften bättre. Alltså som handleder, halsen, vid örat eller armveck. Om du nu skall testa en ny doft, så spraya inte för nära huden. Gärna 2-3 dm ifrån. Döm inte doften utefter hur den luktar direkt efter att du sprayat, det är då topnoterna som luktar och doften får en helt annan karaktär efter några minuter då den lagt sig på huden. Du skall heller absolut INTE gnugga handlederna mot varandra för att "få in doften" utan tryck isf handlederna mot varandra. Gnuggar du så förstör du doftpartiklarna och så även själva doften och hur den sedan sitter på huden. Det bästa är vifta lite på handen så att doften sjunker in och torkar till, alltså helst inte röra handlederna mot varandra överhuvudtaget. Många kan även uppfatta det som att doften försvinner efter ett tag, men det gör den inte kan jag lova er. Det är ert luktsinne som har vant sig vid doften bara och jag kan lova er att andra fortfarande känner den. En bra doft skall sitta hela dagen om man sprayat 2-3 ggr på morgonen.
  • Bodylotion under parfym
  • Spraya på ytliga blodkärl.
  • Gnugga INTE handleder utan låt doften sjunka in
  • Det räcker med 2-3 spray för hela dagen

Det här var iaf mina tips till er och jag hoppas att något av detta även kan komma till användning för er. Jag har säkert fler tips på lager som jag inte kommer på nu, så är det något specifikt ni undrar över så skriv gärna en kommentar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar