söndag 1 maj 2011

Dag 20 - Drömresan


Så var det dags för tjugonde inlägget i följetongen Lär känna mig på 30 dagar,
och det handlar om: Drömresan


Jag är snart 25år och har redan fått göra min drömresa. Jag var därför tvungen att komma på en ny "drömresa" och även den har jag fått förverkliga. När man tänker efter så är det helt galet att det faktiskt är så och jag inser ännu mer hur oerhört lyckligt lottad jag är. Min första drömresa och den som var min "riktiga", var att få åka på safari i Afrika och se geparder. Det har jag till och med fått göra två gånger då jag sedan återvände dit för att vara kvar i ett halvår. Min andra drömresa bar iväg ifjol till Peru och Galapagos. Miami var ett litet plus i kanten. Galapagos har faschinerat mig sedan jag var 7 år och tittade på mitt i naturen på TV 4 och fick se dom där gigantiska sköldpaddorna och dom läckra ödlorna. Samma program gav mig även min första drömresa då jag fick se min första gepard på TV. Jag har alltid tyckt att det har varit ett oerhört graciöst kattdjur. Afrika var ändå ett resmål som jag fann ganska så troligt att jag någon gång skulle åka till då det inte ligger alldeles för avskilt och det är heller inte alldeles för dyrt att åka dit. Chansen var ändå rätt liten då det ofta har varit mamma som har bestämt resmål och hennes intresse för djur vet vi ju alla hur pass stort det är. Eller litet rättare sagt. Galapagos har inte ens funnits med på listan för "hyffsat troliga resmål". Det var snarare med på "Om jag någon gång vinner en jävla massa pengar så kan jag åka dit". Därför må ni tro att jag ifjol när det väl blev bestämt att vi skulle åka dit blev jävligt förvånad för att säga det grovt. Än mer förvånad när det helt plötsligt var mamma som ville åka dit av den anledningen att hon ville se dom där gigantiska sköldpaddorna. Hon, med intresset 0 för djur. Ni kanske förstår hur förvånad jag egentligen blev. Och glad. Det går inte ens med ord att beskriva den lycka och glädjerus man har när man får uppleva något så stort. Men nu tillbaks till ämnet. Och som ni kanske förstår så har jag ju gått och skaffat mig en ny "Drömresa". Egentligen är det två st då även dom hamnar på listan "Om jag någon gång vinner en jävla massa pengar så kan jag åka dit". Den första är Fiji och den andra är Seychellerna. Egentligen har jag ingen speciell anledning till varför det är just dom två, men jag har alltid ansett dem vara oerhört exklusiva och vackra öar. Det är något väldigt exotiskt med dem, så vi får väl se om det någon gång bär iväg dit.

Sedan har jag några små resmål till som jag någon gång vill besöka och där har jag anledningar så det står härliga till.

  • Madagaskar: Jag vill se lemurerna
  • Zanzibar: Enbart för att ön heter just Zanzibar. Exotiskt!
  • Egypten: Jag vill verkligen få uppleva den fantastiska historia som landet har och jag vill dyka där.
  • Nya Zeeland: Jag vill se en riktig Kiwi fågel
  • Påskön: Det hör ni väl på namnet? Sjukt cool ö.
  • Nepal: Bara för att deras flagga är så himla cool.
  • Australien: Jag vill hålla i en koalabjörn.

Så det var dom. Egentligen är dom ju inga "små" resmål men ni hajar nog vad jag menar.

1 kommentar:

  1. Let's go to zanzibar and meet the zanzibar-barberians!

    SvaraRadera